Midzomernacht! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Mirjam Lee - WaarBenJij.nu Midzomernacht! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Mirjam Lee - WaarBenJij.nu

Midzomernacht!

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

23 Juni 2014 | Zweden, Stockholm

Midzomernacht: in Zweden, na Kerst, het belangrijkste feest van het jaar (https://www.youtube.com/watch?v=u8ZLpGOOA1Q). Dus als toppunt van inburgering in Zweden ook midzomernacht gevierd afgelopen weekend.

Overdag naar een eiland (Grinda) in de Archipelago (de eilanden groep voor de kust van Stockholm) geweest. Anderhalf uur met de boot langs de mooiste plekjes van Stockholm en dan aankomen op een prachtig eiland. Als je een keer in Stockholm bent, is een tripje naar de eilanden zeker de moeite waard!!

Tijdens midzomernacht is het een traditie om een meiboom te 'planten' en als een stelletje halvegaren rondom deze boom te dansen. Youtube staat vol met komische filmpjes. Vooral de frog dance zorgt voor een goede training van je lachspieren (https://www.youtube.com/watch?v=on9PLzlY0Ww). En natuurlijk, na een paar biertjes (want ja, alcohol is ook een belangrijk onderdeel van Midzomernacht) konden wij het natuurlijk weer niet laten om onszelf ook voor schut te zetten... Kwak kwak als een kikker om een stomme paal heen dansen! Ja, best een beetje vreemde mensen, die Zweden haha...

Ook een bloemenkrans gemaakt met net geplukte takken en bloemen, ook een van de aparte tradities tijdens dit feest. En ja, zelfs ik met mijn ietswat smetvrezerige eigenschappen heb de bloemenkrans met verse bladeren en bloemen (en waarschijnlijk veel beestjes....) op mijn hoofd gedragen... Heel even... Voor de foto... Lachen als een boer met kiespijn haha! Blijkbaar plukken jonge meisjes op deze dag bloemen om ze onder hun hoofdkussen te leggen in de hoop op mooie dromen over hun toekomstige echtgenoot... Nogmaals, vreemde Zweden! ;-)

Verder lekker gebbqt en veel gegeten en 's avonds weer met de boot naar huis. 's Nachts op het dakterras van een vriendin in het centrum van Stockholm doorgebracht. Het terras is super hoog dus echt een prachtig uitzicht. Een hele aparte ervaring dat de zon niet helemaal onder gaat! Super mooi uitzicht, wodka cocktailtje erbij. Wat wil een mens nog meer?!

Eindconclusie van Midzomernacht > Zweden hebben toch wel een beetje een vreemde traditie. Maar het was een leuke dag en nacht! :D

En nu uitkijken naar woensdag! Lekker weer een weekend naar huis. I am sooooo excited en ik heb zo zin om iedereen weer te zien!!!!!!! Nog twee nachtjes :D

Liefs,
Mirjam

• 23 Juni 2014 - 12:12

Chantal:

Hoi Mirjam,
    Het klinkt geweldig die midzomernacht.
    Echt super leuk die reisverslagen.
    Heel veel plezier aankomend weekend in Nederland.
    Geniet van je weekend en de tijd in Zweden.

groetjes, Chantal (kees en Amber).

• 23 Juni 2014 - 23:58

Mirjam:

Dankjewel Chantal, Kees en Amber! Enorm leuk dat jullie de reisverslagen volgen! Home is where the heart is dus ga er zeker van genieten :) Altijd fijn om weer even thuis te zijn. Hopelijk gaat bij jukkie ook alles goed! Zag ik nou onlangs trouwplannen op fb voorbij komen?! Of is dat al oud nieuws hihi?! ;) Liefs xmir